پروفیل آبرو چیست؟
نوشته شده توسط : فولاد 369

مقدمه

امروزه محصولات فولادی در صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارند. یکی از انواع مقاطع فولادی پرکاربرد پروفیل می باشد. این محصولات نیز دارای انواع مختلفی هستند. یکی از انواع پروفیل ها پروفیل آبرو می باشد. اما مشخصات پروفیل آبرو چیست و چه کاربردهایی دارد؟ در واقع این مقطع فولادی U شکل بوده و کاربرد اصلی آن در هوای مرطوب و بارانی برای انتقال آب از سقف به زمین است. در ساخت و فرآیند یک پروژه، متریال های زیادی وجود دارد که به نوعی تکمیل کننده کار هستند و هر کدام از مصالح برای هر قسمت برای هدف خاصی استفاده می شود. یکی از آن ها پروفیل آبرو است و می خواهیم در این مقاله در مورد آن صحبت کنیم پس با ما همراه باشید.

پروفیل آبرو چیست؟

پروفیل ابزاری است که برای ساخت انواع درب و پنجره استفاده می شود. اما هر نوع پروفیل برای ساخت هر یک از این تجهیزات به شیوه ای خاص طراحی و تولید می شود. پروفیل در لغت به معنای داشتن سطح مقطع ثابت در طول معین است.

پروفیل به روش های مختلف تولید می شود. به عنوان مثال می توان به پروفیل نبشی، درز انبساط، نوار نبشی و … اشاره کرد. همچنین پروفیل آبرو برای ساخت ناودان استفاده می شود و طرح خاصی دارد. پروفیل آبرو در سقف های شیبدار یا شیروانی کاربرد دارد و باعث می شود آب روی این سطح نماند و به سمت زمین هدایت شود. پروفیل آبرو یکی از کارآمدترین محصولات فلزی است که فرآیند تخلیه آب از پشت بام ها را آسان می کند. همان طور که گفته شد پروفیل آبرو در واقع ناودانی است که در بین عموم مردم رواج دارد و برای عبور و تخلیه آب باران یا برف روی انواع سقف ها به خصوص سقف شیروانی استفاده می شود.

کاربرد پروفیل آبرو

پروفیل آبرو می تواند برای جمع آوری و کنترل باران یا هر مایعی که به ساختمان آسیب برساند استفاده شود و آن را به سمت پایین هدایت کند بنابراین از جمله کاربردهای فراوان پروفیل آبرو عبارتند از:

  • در ساخت انواع سقف شیروانی و غیر شیروانی
  • ساخت انواع درب های چوبی و ام دی اف
  • اتصال روی ساندویچ پانل سقفی
  • انواع مختلف محیط های تولیدی مانند مرغداری ها، گلخانه ها و گاوداری ها
  • انواع سقف پارکینگ جهت کنترل جریان آب

پروفیل آبرو از چه ورق هایی تولید می شود؟

اگر فلز کار هستید به خوبی می دانید که فولاد و آهن مقاومت بسیار کمی در برابر رطوبت و آب دارند. این عناصر فلزی همیشه زنگ زده و خورده می شوند. به منظور افزایش مقاومت محصولات فولادی در برابر رطوبت از محلول ها و روش های مختلفی استفاده می شود که یکی از رایج ترین روش ها گالوانیزه کردن یا “پوشش” ورق های فولادی است. پروفیل آبرو بر اساس کاربرد از انواع ورق های گالوانیزه تشکیل شده است. جالب است بدانید که برخی از این پروفیل ها از ورق های مرغوب ساخته شده اند، در نتیجه در برابر رطوبت و سایش مقاومت بیشتری دارند.

انواع پروفیل آبرو

مدل ها، ابعاد و اندازه های مختلف پروفیل آبرو و نیازهای متفاوتی که این پروفیل پاسخگوی آن است، باعث شده تا انواع مختلفی داشته باشد. پروفیل آبرو از نظر ساخت به دو نوع یک طرفه و دو طرفه تقسیم می شود. نوع دیگر طبقه بندی این پروفیل مدل های لندن، جعبه ای، گرد، مخفی و فیتیله ای می باشد. پروفیل یک طرفه آبرو با این نام شناخته شده است زیرا فقط از یک طرف قابل اتصال و نصب است. اما آبرو دو طرفه از دو طرف لبه دارد و از دو طرف به کار متصل می شود. پروفیل های آبرو یک طرفه و دو طرفه معمولا با ضخامت های ۲.۵ و ۳ میلی متر تولید و به بازار عرضه می شوند. رایج ترین پروفیل های آبرو موجود در بازار پروفیل های لندن (گرد) و پروفیل جعبه ای هستند. پروفیل آبرو لندنی با ضخامت ۰.۴ میلی متر و طول ۳ متر در حجم بالا تولید و عرضه می شود که بسیار پرکاربرد می باشد. پروفیل های لندن به یکدیگر متصل شده اند تا بتوان از آن ها برای پوشش سقف های بزرگتر استفاده کرد. برای افزایش مقاومت این پروفیل در برابر رطوبت، از ورق گالوانیزه برای ساخت آن استفاده می شود، اما همچنان در دراز مدت زنگ می زند و آسیب می بیند.

پروفیل ساختمانی فولاد 369

  • پروفیل جعبه ای

ظاهر این نوع پروفیل آبرو در مقایسه با پروفیل لندن بسیار زیباتر است و به همین دلیل در سازه های گران قیمت از آن استفاده می شود. ضخامت این نوع پروفیل بیش از ۰.۴ میلی متر بوده و نسبت به پروفیل لندن در برابر آسیب های ناشی از خوردگی و زنگ زدگی مقاومت بیشتری دارد. کاربردهای پروفیل جعبه ای عبارتند از:

  • ساخت انواع سوله
  • ساختمان های صنعتی و تولیدی
  • بیمارستان ها یا خانه های بهداشت
  • پروفیل لندنی

ضخامت این پروفیل ۰.۴ میلی متر و طول آن ۳ متر می باشد. پروفیل لندن به پروفیل گرد یا فیتیله ای نیز معروف است. از این نوع پروفیل برای پوشش سقف های بزرگتر مانند سقف شیروانی استفاده می شود. برای این منظور پروفیل های لندن به یکدیگر متصل شده و قسمت های اضافی گاهی بریده می شوند. پروفیل لندن یکی از پرکاربردترین و پرفروش ترین پروفیل های آبرو در بازار است. از معایب این نوع پروفیل می توان به خوردگی و سایش در دراز مدت اشاره کرد. با توجه به اینکه فلزات در برابر رطوبت و آب آسیب پذیر هستند، پروفیل آبروی لندنی برای افزایش مقاومت در برابر خوردگی آن گالوانیزه شده است. با این حال، در طول مدت زمان طولانی، این پروفیل دچار ساییدگی و پارگی خواهد شد.

  • پروفیل فتیله ای

یکی از قدیمی ترین انواع پروفیل آبرو بوده و کمترین قیمت را دارد و به راحتی نصب می شود.

پروفیل ساختمانی فولاد 369

ابعاد پروفیل آبرو

در ادامه پاسخ به سوال چیستی پروفیل آبرو، لازم است به ابعاد و مشخصات فنی پروفیل آبرو اشاره شود. همانطور که قبلا اشاره کردیم پروفیل آبرو برای پوشش انواع سقف ها و در ابعاد و اندازه های مختلف تولید می شود. این پروفیل به دو صورت یک طرفه و دو طرفه ساخته می شود و هر کدام از این دو فرم دارای ویژگی و کاربرد خاصی هستند. به طور کلی می توان گفت که ابعاد پروفیل آبرو شامل موارد زیر است:

ضخامت نیمرخ ابرو: از ۲ تا ۳ میلی متر متغیر است.

طول پروفیل آبرو معمولاً ۶ متر است.

ارتفاع: ۱۶ سانتی متر (در ابعاد مختلف متفاوت است.)

وزن پروفیل آبرو: ضخامت، طول و وزن این پروفیل بسته به یک طرفه یا دو طرفه بودن آن تغییر می کند اما معمولا بیش از ۷۰ کیلوگرم است.

استفاده از پروفیل دو طرفه در سقف شیروانی

در این قسمت نحوه قرار دادن پروفیل آبرو را مرحله به مرحله به شما آموزش می دهیم:

مرحله اول: بر اساس رطوبت هوا و شرایط محیطی باید پروفیل مناسبی تهیه کنیم. به خاطر داشته باشید که پروفیل های ضخیم تر در برابر رطوبت و خوردگی مقاوم تر هستند.

مرحله دوم: در این مرحله قاب های مخصوصی که پروفیل های آبرو در آن قرار می گیرند باید جوش داده شده و سپس پروفیل به قاب متصل شود.

مرحله سوم: پس از خم شدن و برش پروفیل ها باید به سراغ سقف مخصوص تراس بروید.

مرحله چهارم: در این مرحله باید نحوه نصب و قرار دادن قاب را بررسی کنید. گاهی اوقات نصب به صورت ناقص انجام می شود در نتیجه آب به داخل سقف نفوذ کرده و آسیب زیادی به سازه وارد می کند و در نتیجه برای نصب آن باید از متخصصین کمک بگیرید.

چرا پروفیل آبرو را انتخاب کنید؟

این محصول فولادی دارای مزیت هایی است که استفاده از آن را رایج تر می کند. این موارد باید قبل از خرید این پروفیل در نظر گرفته شود. تعویض و تعمیر هر سیستم لوله کشی آب باران نیاز به هزینه دارد بنابراین پروفیل آبرو به دلیل دوام آن مقرون به صرفه است. علاوه بر این، استفاده از این پروفیل دارای مزایای زیر است:

  • کربن کم:

وجود کربن کم در این نوع پروفیل ضرر کمتری برای محیط زیست دارد. همچنین می توان آن را دوباره به عنوان قراضه ذوب کرد و دوباره به چرخه ی تولید بازگرداند.

  • استحکام بالا:

وجود فولاد در این پروفیل بسیار مهم است. همانطور که آب و هوا تغییر می کند، مواد نیز تغییر می کنند. خواص مکانیکی و شیمیایی خوب فولاد استحکام آن را افزایش می دهد. البته روکش گالوانیزه روی این پروفیل مقاومت در برابر خوردگی آن را چندین برابر می کند. بنابراین جای نگرانی بابت تعویض طولانی مدت این محصول وجود ندارد.

  • فولاد ضد زنگ:

فولاد ضد زنگ به کار رفته در این محصول دارای روکش محافظ روی است که در برابر زنگ زدگی و از واکنش آب و اکسیژن با فولاد محافظت می کند.

  • ماندگاری:

فولاد ضد زنگ به کار رفته در این محصول به دلیل وجود کروم در برابر حرارت مقاوم است زیرا کروم نوسانات حرارتی را کاهش می دهد و از میرایی فولاد جلوگیری می کند.

  • طراحی مناسب:

شکل پروفیل آبرو برای هدایت آسان آب و جلوگیری از تجمع آب طراحی شده است.

پروفیل ساختمانی فولاد 369

مهمترین تفاوت بین پروفیل Z و آبرو

شاید برای شما عجیب باشد اما این دو پروفیل در مقایسه با سایر محصولات آهنی بسیار شبیه هستند. انواع پروفیل Z برای ساخت دیوارهای عمیق برای پشتیبانی ساختمان بادوام تر و پایه های محکم تر استفاده می شود. از طرفی برای انتقال آب باران و برف به زمین از پروفیل های آبرو یا U شکل استفاده می شود. در مناطقی از کشور مانند شمال که میزان بارندگی زیاد است و ممکن است سقف نتواند این وزن سنگین را تحمل کند، این نوع پروفیل می تواند کارایی بالایی از خود نشان دهد. یکی دیگر از کاربردهای این پروفیل ها به عنوان دیوارهای صوتی است. در فضاهایی مانند کنفرانس ها یا استودیوهای ضبط صدا از این پروفیل ها برای جلوگیری از ورود صدا استفاده می شود.

  • تفاوت پروفیل Z و آبرو در ظاهر

همانطور که در این متن گفته شد ظاهر پروفایل Z در زبان انگلیسی به صورت Z است به همین دلیل به آن پروفایل Z می گویند. انواع پروفیل Z شامل پروفیل های Z 16 18 20 و 22 می باشد. پروفیل آبرو U شکل می باشد و در دو نوع پروفیل یک طرفه و دو طرفه در بازار موجود می باشد.

  • تفاوت پروفیل Z و آبرو در نوع پروفیل

از دیگر تفاوت هایی که می توان به دو نوع پروفیل Z و پروفیل آبرو اشاره کرد، از انواع پروفیل آبرو می توان به پروفیل فتیله جعله ای و پروفیل لندن اشاره کرد. از طرفی می توان به پروفایل های 16، 18، 20 و 22 از پروفیل های Z اشاره کرد. هر یک از این پروفیل ها کاربردهای مختلفی دارند که در این مقاله به آنها اشاره کردیم.

  • تفاوت پروفیل Z و آبرو در کاربرد

تفاوت دیگری که می توان بین پروفیل های نوع Z و پروفیل های آبرو می توان قائل شد موارد استفاده و کاربردهای این دو نوع است. پروفیل Z عموماً در ساخت سقف ها، کارخانه ها، سوله ها، انبارها، سالن های ورزشی، ایستگاه های اتوبوس، پمپ بنزین ها و … استفاده می شود. از دیگر کاربردهای این نوع پروفیل می توان به استفاده از آن در ساخت تیرهایی با مقاطع کامپوزیتی و صنعت کشتی سازی اشاره کرد. در این میان از پروفیل برای انتقال آب باران و برف به زمین استفاده می شود. در مناطقی از کشور مانند شمال که بارندگی زیاد است و سقف نمی تواند چنین وزن سنگینی را تحمل کند، این نوع پروفیل می تواند کارایی بالایی از خود نشان دهد.

  • تفاوت پروفیل Z و آبرو در روش های تولید

معمولا برای تولید پروفیل از ورق های گالوانیزه استفاده می شود. این ورق ها معمولا در برابر رطوبت بسیار مقاوم هستند و زنگ نمی زنند. بنابراین در تولید پروفیل Z صفحات نورد گرم طبق استانداردهای مشخص شده تولید می شوند. در مقابل انواع پروفیل آبرو، هر کدام در مدل ها، ابعاد و اندازه های مختلفی تولید می شوند که کاربردهای متفاوتی نیز دارند.

قیمت پروفیل آبرو

قیمت پروفیل زد و آبرو با توجه به عوامل مختلفی از جمله نوع، ضخامت، اندازه و طول محصول تعیین می شود. با توجه به نوسانات قیمت آهن در بازار، قیمت این محصولات نیز دچار نوسان می شود، بنابراین نمی توان قیمت ثابتی برای آن ها تعیین کرد.

پروفیل ساختمانی فولاد 369

جمع بندی

در این مقاله به سوال شما در مورد پروفایل آبرو پاسخ کامل داده شد. همانطور که اشاره کردیم پروفیل آبرو برای سقف های شیبدار در مناطق شمالی و در واقع انتقال آب و برف روی زمین کاربرد دارد. خاصیت ضد زنگ برای این نوع پروفیل بسیار مهم است به همین دلیل برای تولید آن از ورق های رنگی و گالوانیزه استفاده می شود. پروفیل آبرو به دو نوع لندن و جعبه ای طبقه بندی می شود. قیمت پروفیل آبرو به عوامل مختلفی از جمله قیمت ورق استفاده شده در آن و موارد دیگر بستگی دارد.





:: برچسب‌ها: فولاد 369 , پروفیل , قیمت پروفیل , قیمت روز پروفیل , قیمت آنلاین پروفیل , آخرین قیمت پروفیل , خرید پروفیل , پروفیل ساختمانی , خرید پروفیل ساختمانی , قیمت پروفیل ساختمانی , قیمت آنلاین پروفیل ساختمانی , قیمت روز پروفیل ساختمانی , آخرین قیمت پروفیل ساختمانی , ,
:: بازدید از این مطلب : 222
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 9 بهمن 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: